top of page
Yazarın fotoğrafıOzan YAGCI

SaaS Nedir?

SaaS Nedir?


SaaS, "Software As A Service"ın kısaltılmasından oluşuyor. Peki Software As A Service ne demek ?





Türkçesi “Hizmet Olarak Yazılım” manasına gelen bu yeni teknoloji/iş modeli, çok kabaca, yazılımların/uygulamaların merkezi olarak sunulup, aylık / yıllık abonelikler şeklinde lisans bazında kiralanması demek oluyor.


İnternet üzerinden aylık veya yıllık olarak ödemesini yapıp da, kullandığımız tüm servisler SaaS oluyor.


Bu hizmetlerin barındırması, tüm geliştirmesi ve bakımı SaaS şirketi tarafından yapılıyor. Zaten her ay veya her sene aldığı kiralama bedelinin amacı da, sistemi sorunsuz olarak ayakta tutmak, performans, kullanılabilirlik, merkezi olarak yeni özellikler geliştirmek, veri ve sistem güvenliğini sağlamak.


Bu uygulamalara / yazılımlara da web tarayacısı üzerinden erişilebildiği için, hizmeti alan kişi veya şirket yazılımın doğuracağı tüm bakım, geliştirme, güvenlik gibi unsurları SaaS şirketinin üzerine yıkmış oluyor ve gerçek işine odaklanabiliyor.


Server çöktüğü için günlerce kullanılamayan sistemleri, kaybedilen data’yı, backup’ların tutulamadığı veya backup olsa bile dönülemediği günleri hepimiz hatırlıyoruz.


İşte SaaS şirketleri müşterisine şunu vaadediyor ; “Yazılımı, bakımı, geliştirmeyi bana bırak, sen işini geliştirmeye odaklan”


Adı ne olursa olsun, SaaS uygulamaları SaaS sağlayıcının sunucularında çalışır.


SaaS’ın babası ve kurucusu Salesforce olarak kabul ediliyor.



SaaS’ın Avantajları Nelerdir?


Yukarıda bahsettiğimiz gibi SaaS’ın temel avantajları şunlardır ;

İnternet üzerinden zahmetsizce Uygulama/Yazılım Erişimi
Yüksek Erişebilirlik (uptime)
Kolay Adaptasyon
Düşük Başlangıç Maliyetleri
İhtiyaç Kadar Kaynak Kullanabilme Esnekliği
Kurulum, Bakım, Güncelleme Maliyetlerinin Olmayışı
Özelleştirme Seçenekleri
Senede 2-4 Kere Yeni Özellik Geliştirme & Güncelleme
Dış Sistemlerle Kolayca Bağlanabilirlik

Son dönemde birçok şirket iş uygulamalarını SaaS’lar üzerinden kullanıyorlar. Örnek vermek gerekirse, email marketing uygulamalarının hemen hemen hepsi SaaS olarak çalışıyor, ünlü e-ticaret sağlayıcısı Shopify bir SaaS, Spotify bir SaaS, Türk alışveriş altyapı sağlayacısı Sopsy bir SaaS.


SaaS kategorisinin en büyük pazarı CRM. CRM SaaS pazar büyüklüğü 2011 itibariyle 3.8 milyar doları geçmiş.


SaaS’tan sonra PaaS (Platform As A Service), IaaS (Infrastructure As A Service), DaaS (Data As A Service) gibi yeni “As A Service”ler de ortaya çıktı.



SaaS İş Modeli Neden Son Dönemde Yükselişte?


Birkaç nedeni var.


1) Ölçek ekonomisi (Scalability)


SaaS kavramı yazılım şirketleri için ortaya çıkan bir iş modeli olduğundan, bir uygulamayı maliyetlerinizi çok da arttırmadan binlerce kişiye satabilmek/kiralayabilmek mümkün olabiliyor. Bu çok büyük bir avantaj.


2) Tekrar Eden Gelir Öngürüsü (Recurring Revenue)


Startup veya scaleup şirketler için en önemli göstergelerden birisi ARR dir. (Annual Recurring Revenue / Yıllık Tekrar Eden Gelir). SaaS şirketler aylık ve yıllık olarak kiralanabilen hizmetler sunduğu için müşteri kazanım & kaybetme performansına göre bir gelir öngörüsü yapabilme avantajı sağlıyorlar.


Bu hem şirketin kendisi hem de yatırımcılar için önemli bir gösterge. Özellikle yıllık olarak satılan hizmetler, şirketlere gelir öngörüsünü yıllık olarak yapabilme lüksü sunuyor.




留言


ozan-yagci-2.jpg

Ozan YAĞCI

Girişimcilik. Teknoloji. Tasarım

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Bültene Abone Ol

Gönderdiğiniz için teşekkür ederiz!

bottom of page